Missa inte stöd för digitalisering & marknadsföring. Vi skriver din ansökan kostnadsfritt.

Du utforskar just nu region: Västra Götaland

Aktiva företagsstöd i Västra Götaland

Region Västra Götaland – Digitaliseringscheck
Digitaliseringscheck kan sökas av befintliga företag som står inför en utveckling och behöver ta in extern kompetens genom en konsult för att satsningen ska kunna genomföras.

Digitalisering är en kraftsamling i Västra Götalands regionala utvecklingsstrategi och är ett område som regionen riktar resurser för att accelerera takten och nå en ökad genomförandekraft i omställningen till ett hållbart samhälle.   

Digitaliseringscheck syftar att bidra till att fler SME inom till exempel tillverkningsindustrin utvecklas med hjälp av digitalisering eller utvecklar nya digitala produkter- och/eller tjänster samt bidra till en grön och digital omställning för ett fossilfritt samhälle i Västra Götaland.    

Så arbetar VGR med digitalisering


Vem kan söka?  
 
Befintliga små och medelstora företag (SME) som bedriver näringsverksamhet på marknadsmässiga villkor. Vi prioriterar företag med färre än 50 anställda som har minst två årsredovisningar och har minst en anställd på årsbasis (helårsanställd). Vi lämnar inte stöd till företag inom vård, omsorg och utbildning som finansieras med offentliga medel. Företag inom jordbruk och fiske hänvisar vi till länsstyrelsen.

Normalt stödjer vi inte företag inom handel, transport eller tjänsteföretag på en lokal marknad där det finns risk att stödet snedvrider den lokala konkurrensen.   

Digitaliseringschecken riktar sig, av regionalpolitiska skäl, till företag utanför Göteborgsområdet (Göteborg, Partille, Mölndal, Kungälv, Lerum, Härryda, Stenungssund, Öckerö). 

Vi ser just nu över den geografiska begränsningen och återkommer med information inom kort. 


Hur mycket kan företagen söka? 
Stödet är på max 150 000 kr, och får användas för att täcka högst 50 procent av kostnader för att anlita extern konsulthjälp. Ansökningar och stöd under 25 000 kr behandlas inte. 


Hur får pengarna användas?  
Vill du med extern hjälp identifiera vilka digitala lösningar som kan effektivisera arbetet på ditt företag kan du ansökan om digitaliseringscheck. Denna stödform syftar till att stötta företag inom områden där de ser ett utvecklingsbehov, och identifiera det som är mest angeläget för företaget.   

Med en extern konsult kan du ta hjälp med att göra en digital strategi, nya affärsmodeller eller insatser som förändrar, utveckla företagets verksamhet och processer. Digitaliseringschecken kan inte gå till löpande verksamhet.   


Exempel på satsningar som checken kan användas till:  

  • ta fram en digital strategi, exempelvis genom modeller för digital kunskapsöverföring, inom företaget eller mellan företaget och olika led i företagets leveranskedjor   
  • säkra datatillgång för att lära om och införa beslutsstöd för simulering och robotisering   
  •  ta fram en plan för fortsatt digitalisering och hjälp att genomföra en digital transformation  
  • ta fram nya tjänster genom att använda existerande datamängder
  • använda testbäddar för digitalisering, som syftar till att testa smarta produkter och/eller tjänster
  • kodning och individuell programvaruanpassning kan utgöra en mindre del av satsningen    



Exempel på satsningar som checken inte kan användas till:  
 

  • löpande affärsutveckling, applikation- och webbutveckling  
  • materialinköp och inköp av färdig programvara  
  • licenskostnader  
  • produktion av innehåll till exempel text, bilder och film eller till webbplatser  
  • utbildningar  
  • resor  
  • marknadsföring mot slutkund  
  • anpassning för att uppfylla lagkrav  



När går det att söka? 
Ansökningar bereds och beslutas löpande, med undantag för mellan 20 december och 10 januari, och 20 juni till 15 augusti 


Ansökan och utbetalning 
Vi  behöver en komplett ansökan för att kunna handlägga din ansökan. Bilagor som alltid ska bifogas ansökan: 

  • Årsredovisningar och revisionsberättelser för de två senaste åren för sökanden och och närstående företag samt i förekommande fall koncernredovisning. 
  • Jämställdhetsplan ska bifogas om företaget har  > 10 anställda  
  • Projektplan: projektets mål/syfte samt tidplan för konsultinsatsen  
  • Registreringsbevis från bolagsverket  
  • Offerter

Är du intresserad av företagsstöd?

Fyll i formuläret nedan så kommer en handläggare från Din ansökan att kontakta dig på angivna uppgifter.

Vanliga frågor & funderingar

Din ansökan är ett nätverk av fristående utvecklingskonsulter inom affärsutveckling och digitalisering. Din ansökan jobbar för att effektivisera både arbetsprocessen för att söka regionala medel samt att hitta en priseffektiv lösning för företags olika digitala behov.

  • Din ansökan skriver hela ansökan åt dig utan hållhakar

  • Är du intresserad så bokar vi ett möte, lyssnar av era behov och därefter skriver ansökan

  • Ni läser sedan igenom ansökan för att se att den stämmer överens med vad ni önskar, därefter skickas den in för handläggning

  • Skulle ansökan bli nekad av någon anledning så finns ej några förbindelser att fullfölja

  • Blir ansökan godkänd så utför vår kompetenta personal arbetet ni efterfrågat i ansökan

Kriterier för stödberättigande skiljer sig från Region till Region samt beroende på vilket stöd det avser. Kontakta Gärna oss på Din ansökan så hjälper vi dig att hitta vad som gäller i din Region.

  • Digital omställning (se exempel nedan)
  • Internationalisering/ny nationell marknad (se exempel nedan)
  • Grön omställning (se exempel nedan)
  • Strategisk omställning (se exempel nedan)

 

Insatser för att stärka företagens digitala omställning:

  • Ta fram en digital strategi
  • Identifiera nya affärsmodeller
  • Digitalisera företagets verksamhet och processer
  • Automatisering av interna processer (tex fakturering och orderhantering)
  • Automatisering av mjuk- och hårdvara i produktionsprocessen (ex robotisering och produktionsuppföljning)

 

Insatser för att stärka företagens internationalisering och/eller hitta ny inhemsk marknad.

Det kan vara genom att en extern resurs, eller en projektanställd:

  • Förbereder en internationalisering strategiskt
  • Gör marknadsundersökningar
  • Anpassar produkter, tjänster eller marknadsmaterial
  • Söker och utvärderar partner och skapar avtal
  • Säkerställer hållbara leverantörskedjor till företaget
  • Utreder frågor kopplade till Brexit eller andra marknader utanför EU
  • Utreder och minimerar klimatpåverkan från en exportsatsning

 

Insatser för strategisk omställning:

  • Skapa nya värdeerbjudanden för kunden
  • Utveckling/omställning av affärsmodell

Storlek på det olika stöden  skiljer sig från Region till Region samt beroende på vilket stöd det avser. Kontakta Gärna oss på Din ansökan så hjälper vi dig att hitta vad som gäller i din Region.

Det finns många olika stöd & utvecklingscheckar att söka beroende på i vilken Region ditt företag har säte.

Dom vanligaste är:

  • Digitaliseringscheck
  • Konsultcheck
  • Omställningsstöd


Kontakta Gärna oss på Din ansökan så hjälper vi dig att hitta vad som gäller i din Region.