Region Västra Götaland – Digitaliseringscheck
Digitaliseringscheck kan sökas av befintliga företag som står inför en utveckling och behöver ta in extern kompetens genom en konsult för att satsningen ska kunna genomföras.
Digitalisering är en kraftsamling i Västra Götalands regionala utvecklingsstrategi och är ett område som regionen riktar resurser för att accelerera takten och nå en ökad genomförandekraft i omställningen till ett hållbart samhälle.
Digitaliseringscheck syftar att bidra till att fler SME inom till exempel tillverkningsindustrin utvecklas med hjälp av digitalisering eller utvecklar nya digitala produkter- och/eller tjänster samt bidra till en grön och digital omställning för ett fossilfritt samhälle i Västra Götaland.
Så arbetar VGR med digitalisering
Vem kan söka?
Befintliga små och medelstora företag (SME) som bedriver näringsverksamhet på marknadsmässiga villkor. Vi prioriterar företag med färre än 50 anställda som har minst två årsredovisningar och har minst en anställd på årsbasis (helårsanställd). Vi lämnar inte stöd till företag inom vård, omsorg och utbildning som finansieras med offentliga medel. Företag inom jordbruk och fiske hänvisar vi till länsstyrelsen.
Normalt stödjer vi inte företag inom handel, transport eller tjänsteföretag på en lokal marknad där det finns risk att stödet snedvrider den lokala konkurrensen.
Digitaliseringschecken riktar sig, av regionalpolitiska skäl, till företag utanför Göteborgsområdet (Göteborg, Partille, Mölndal, Kungälv, Lerum, Härryda, Stenungssund, Öckerö).
Vi ser just nu över den geografiska begränsningen och återkommer med information inom kort.
Hur mycket kan företagen söka?
Stödet är på max 150 000 kr, och får användas för att täcka högst 50 procent av kostnader för att anlita extern konsulthjälp. Ansökningar och stöd under 25 000 kr behandlas inte.
Hur får pengarna användas?
Vill du med extern hjälp identifiera vilka digitala lösningar som kan effektivisera arbetet på ditt företag kan du ansökan om digitaliseringscheck. Denna stödform syftar till att stötta företag inom områden där de ser ett utvecklingsbehov, och identifiera det som är mest angeläget för företaget.
Med en extern konsult kan du ta hjälp med att göra en digital strategi, nya affärsmodeller eller insatser som förändrar, utveckla företagets verksamhet och processer. Digitaliseringschecken kan inte gå till löpande verksamhet.
Exempel på satsningar som checken kan användas till:
Exempel på satsningar som checken inte kan användas till:
När går det att söka?
Ansökningar bereds och beslutas löpande, med undantag för mellan 20 december och 10 januari, och 20 juni till 15 augusti
Ansökan och utbetalning
Vi behöver en komplett ansökan för att kunna handlägga din ansökan. Bilagor som alltid ska bifogas ansökan:
Din ansökan är ett nätverk av fristående utvecklingskonsulter inom affärsutveckling och digitalisering. Din ansökan jobbar för att effektivisera både arbetsprocessen för att söka regionala medel samt att hitta en priseffektiv lösning för företags olika digitala behov.
Din ansökan skriver hela ansökan åt dig utan hållhakar
Är du intresserad så bokar vi ett möte, lyssnar av era behov och därefter skriver ansökan
Ni läser sedan igenom ansökan för att se att den stämmer överens med vad ni önskar, därefter skickas den in för handläggning
Skulle ansökan bli nekad av någon anledning så finns ej några förbindelser att fullfölja
Blir ansökan godkänd så utför vår kompetenta personal arbetet ni efterfrågat i ansökan
Kriterier för stödberättigande skiljer sig från Region till Region samt beroende på vilket stöd det avser. Kontakta Gärna oss på Din ansökan så hjälper vi dig att hitta vad som gäller i din Region.
Insatser för att stärka företagens digitala omställning:
Insatser för att stärka företagens internationalisering och/eller hitta ny inhemsk marknad.
Det kan vara genom att en extern resurs, eller en projektanställd:
Insatser för strategisk omställning:
Storlek på det olika stöden skiljer sig från Region till Region samt beroende på vilket stöd det avser. Kontakta Gärna oss på Din ansökan så hjälper vi dig att hitta vad som gäller i din Region.
Det finns många olika stöd & utvecklingscheckar att söka beroende på i vilken Region ditt företag har säte.
Dom vanligaste är:
Kontakta Gärna oss på Din ansökan så hjälper vi dig att hitta vad som gäller i din Region.